پرش به مطلب اصلی

پول رسوبی بانک مرکزی را جایگزین تنخواه کردیم

· خواندن 2 دقیقه

پول رسوبی بانک مرکزی را جایگزین تنخواه کردیم

ایلنا: خزانه‌دار کل کشور گفت: تمام پول‌های دستگاه‌های درآمدی و هزینه‌ای در بانک مرکزی تجمیع می‌شود و بانک مرکزی هم بانک‌دار دولت است. پیش از این، این پول‌ها در بانک مرکزی رسوب می‌کرد اما از ماده ١٢۵ محاسبات عمومی استفاده کردیم و این رسوب را صرف هزینه‌ها کردیم اما بلافاصله این مبلغ را برمی‌گردانیم.

رحمت‌الله اکرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت بودجه، آیا دولت برداشتی از تنخواه داشته است، اظهار کرد: هیچ استفاده‌ای از تنخواه نداشته‌ایم. او با بیان اینکه سال گذشته هم از تنخواه استفاده نکردیم، ادامه داد: دولت سه سال پی‌در‌پی است که از ظرفیت قانونی رسوب پول‌های دولتی در بانک مرکزی استفاده می‌کند و امسال سال سومی است که به جای استفاده از ٣درصد بودجه عمومی در قالب تنخواه، از این ظرفیت قانونی پول‌های رسوب‌شده در بانک مرکزی استفاده می‌کنیم. خزانه‌دار کل کشور با بیان اینکه فروردین‌ماه را بدون استفاده از تنخواه گذراندیم، گفت: همچنان از ظرفیت رسوب پول در بانک مرکزی استفاده می‌کنیم و آن را هم تا پایان ماه تسویه خواهیم کرد.

 اکرمی با اشاره به سازوکار این ظرفیت قانونی پول‌های رسوب‌شده در بانک مرکزی افزود: تمام پول‌های دستگاه‌های درآمدی و هزینه‌ای در بانک مرکزی تجمیع می‌شود و بانک مرکزی هم بانک‌دار دولت است. پیش از این، این پول‌ها در بانک مرکزی رسوب می‌کرد اما از ماده ١٢۵محاسبات عمومی استفاده کردیم و این رسوب را صرف هزینه‌ها کردیم اما بلافاصله این مبلغ را برمی‌گردانیم. او گفت: برای مثال تا پایان فروردین‌ماه دولت به اندازه عدد ذکر‌شده در بودجه درآمد مالیاتی یا درآمد نفتی ندارد؛ به‌جای آن از رسوب این پول‌ها در بانک مرکزی استفاده می‌کند و پس از وصول درآمدهای مالیاتی یا نفتی این پول را به بانک مرکزی برمی‌گردانیم. خزانه‌دار کل کشور تاکید کرد: باید توجه کرد که پیش از این محل تامین تنخواه خلق پول بود که با این اقدام سه سال است جلوی آن را گرفته‌ایم و برای تنخواه خلق پول نداشتیم.

 

منبع: donya-e-eqtesad.com