پرش به مطلب اصلی

ساکنان طبقه حساس

· خواندن 4 دقیقه

ساکنان طبقه حساس

ترنج مدرس- مردم در صف خرید همه‌چیز می‌مانند و حتی مدت‌ها صف می‌کشند تا برای خرید خودرو و سکه ثبت‌نام کنند. آن‌ها نگران دارایی‌هایشان هستند که مدام از ارزشش کاسته می‌شود. شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد نه وضعیت اقتصادی امروز بدتر از زمان جنگ است و نه سایه تحریم‌ها نگران‌کننده‌تر از آن زمان. فقط سرمایه اجتماعی فرسوده شده است چراکه مردم احساس امنیت زیستی برای دارایی‌های خود نمی‌کنند.

ساکنان طبقه حساس

سرمایه طلایی

سرمایه اجتماعی اصطلاحی است که گاه در معنای وسیع به کار می‌رود و ثروت اجتماعی و یا حتی درآمد اجتماعی  از آن برمی‌آید و گاه در فضای محدود، منابع و تجهیزات غیر فردی و غیرخصوصی را شامل می‌شود. این سرمایه، مجموع موجودی دارایی‌های مولد یک جامعه را شامل می‌شود و شامل دارایی‌هایی است که منجر به تولید محصولات قابل‌عرضه به بازار برای دستیابی به سود توسط دو بخش خصوصی و عمومی می‌شود.

روی دیگر سکه سرمایه اجتماعی، خدمات و محصولاتی است که قابل‌عرضه به بازار برای فروش نیستند، مثل دفاع و آموزش‌وپرورش. می‌توان گفت سرمایه اجتماعی کل حجم سرمایه در یک اقتصاد است. این واژه نه‌تنها ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و دیگر وسایل به‌کاررفته در تولید کالاهای قابل‌فروش در بازار، بلکه سرمایه‌های استفاده‌شده در تولید کالاها و خدمات غیرقابل‌فروش در بازار (مانند مدارس، جاده‌ها، تجهیزات نظامی) را نیز در برمی‌گیرد. محور اصلی در سرمایه اجتماعی ارزش‌های حاصله از شبکه‌های اجتماعی است که مردم با آن آشنا هستند و تمایل دارند در روابط اجتماعی آن‌ها را به ظهور رسانده و در تعاملات آن‌ها را بکار گیرند. سرمایه اجتماعی فقط شامل احساسات گرم و عاطفی نیست بلکه گستره وسیعی از اختیارات خاص کیفی را شامل می‌شود که اعتماد، کنش متقابل، اطلاع‌یابی و تعاون می‌تواند از محصولات ارتباطات اجتماعی باشد. سرمایه اجتماعی، تاثیر اقتصادی حاصل از تسهیلاتی است که شبکه‌های اعتماد و مولفه‌های فرهنگی در یک سیستم اجتماعی به وجود می‌آورند. شبکه‌های اعتماد علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریتی، باعث می‌شوند زمان و سرمایه بیشتری به فعالیت‌های اصلی اختصاص یابد.

سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد ساختارهای اجتماعی لازم زمینه توسعه کشورها را فراهم می‌کند. به‌عبارت‌دیگر ترکیب سنتی سرمایه طبیعی و فیزیکی و یا سرمایه تولیدشده و سرمایه انسانی برای پیشرفت، نیازمند توسعه سرمایه اجتماعی است.

به‌این‌ترتیب سرمایه اجتماعی همانند چسبی است که جوامع را به‌صورت منسجم حفظ کرده و در صورت عدم وجود آن امکان رشد اقتصادی و یا رفاه انسانی دست‌نیافتنی خواهد بود . ضمن اینکه سرمایه اجتماعی در حفظ اجتماع و متلاشی نشدن جوامع نیز نقش موثری دارد.

طبقه حساس

افزایش قیمت ارز بر کیفیت زندگی مردم تاثیر مستقیم گذاشته است. ساکنان طبقه متوسط و متوسط رو به پایین مجبور هستند نوع خوراک، پوشاک و مسکن خود را از درجه‌یک به درجه‌دو و سه نزول دهند. در حالی افزایش قیمت ارز بر کاهش مستمر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته که ارزش‌افزوده صاحبان سرمایه، سیر صعودی داشته و رهاورد این صعود و سقوط، شکاف طبقاتی و عمیق‌تر شدن آن بوده است.

همچنین در شرایط فعلی اقتصادی، منابع ارزی در بخش تولید صرف نمی‌شود و سرمایه‌داران در بخش کالاهای غیر تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به نفع سوداگران و دلالان اقتصادی است. از سرمایه اجتماعی به‌عنوان چسبی یادکردیم که با جاری شدن در شبکه‌های اعتماد اجتماعی، اعضای جامعه را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. نوعی اتحاد و همبستگی که زمینه رشد و توسعه اقتصادی، افزایش رفاه و مقابله با زیان‌های بیرونی و درونی را فراهم می‌کند. شکاف طبقاتی میان طبقه حساس و بالانشینان، اثر این چسب را خنثی می‌کند.

در چنین شرایطی شفاف‌سازی ارزی و ریالی اقدام موثری است تا اعتماد از بین رفته، ترمیم شود. شفاف‌سازی، زمینه اعتمادسازی فردی و اجتماعی را فراهم می‌کند و منجر به اعتماد متقابل بخش خصوصی و دولت هم می‌شود. با شکل گرفتن این اعتماد سرمایه اجتماعی تبدیل به سرمایه اقتصادی و کاهش بیکاری و رونق فضای کسب‌وکار و بازار می‌شود. شرایط فعلی اقتصادی در رفاه اجتماعی مردم تاثیر مستقیم گذاشته و آن را کاهش داده است. به همین دلیل مسوولان در زمینه سیاست‌گذاری رفاه اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی به تلاشی مضاعف نیاز دارند.

 

منبع: donya-e-eqtesad.com