پرش به مطلب اصلی

موج خوشبینیها در بورس

· خواندن 4 دقیقه

موج خوش‌بینی‏‏‏‏‌ها در بورس

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : معاملات بورس تهران در آخرین روز هفته نیز با تداوم رشد قیمت‌ها همراه شد. شاخص‌کل بورس تهران در هرچهار روز معاملاتی هفته گذشته، با افزایش ارتفاع همراه شد تا شاخص در مقیاس هفتگی با رشد ۱.۹۲‌درصدی همراه شود. شاخص‌کل بورس تهران بعد از تجربه کف ماه‌های اخیر خود در محدوده یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی در بیست و سوم مردادماه با رشد همراه شد و توانست بار دیگر خود را به محدوده ۲‌میلیون و ۷۶‌هزار‌واحدی برساند. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که با تداوم رشد بورس در روزهای آتی، بازار می‌تواند پذیرای پول‌های جدید سرمایه‌گذاران دیگر باشد.

موج خوش‌بینی‏‏‏‏‌ها در بورس

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص هموزن با رشد ۰.۵۱‌درصدی همراه شد و به سطح ۶۴۸‌هزار واحد رسید. همچنین شاخص‌کل فرابورس نیز رشد ۰.۲۸‌درصدی را تجربه کرد. همچنین در جریان معاملات دیروز، ۹۴‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد گردونه معاملات سهام شد و ارزش معاملات خرد بازار نیز رقم‌ هزار و ۷۵۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. برخی اعتقاد دارند؛ ورود پولی که در جریان معاملات روز گذشته صورت‌گرفت، از محل پول‌های آزادشده حساب‌های وکالتی طرح فروش خودرو بوده‌است. همچنین محدودبودن دامنه‌نوسان نیز منجر به افت ارزش معاملات بازار شده‌است.

خوش‌بینی‌‌‌‌‌های حاکم بر بازار

سوالی که در این اثنا پدید آمده این است که چرا بازار سهام در این روزها با رشد قیمت‌ها همراه شده‌است. در پاسخ به این سوال می‌توان دلایل مختلفی را برای تبیین حال خوب بازار سهام برشمرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. نکته نخست افزایش قیمت دلار نیمایی در سال‌جاری است که  می‌توان‌بخشی از رشد بازار در روزهای اخیر را به این موضوع نسبت داد.

عامل دوم، فروکش نسبی سطح ریسک‌ها و منازعه‌‌‌‌‌های خاورمیانه است که به‌نظر می‌رسد فعلا خبری از تشدید تنش‌ها نیست و این موضوع موجبات برگشت آرامش به معاملات بازار را فراهم کرده‌است. عامل سوم نیز تشکیل کابینه مسعود پزشکیان است که سبب‌شده تا بازار از شرایط ابهام و عدم‌شفافیت در این حوزه فاصله بگیرد. حال باید منتظر عملکرد کابینه در حوزه‌های مختلف مرتبط با بازار سرمایه ماند و اقدامات عملی آنها را مورد واکاوی قرارداد.

 عامل چهارم نیز ارزندگی نسبی قیمت‌ها در بازار سهام به نسبت دیگر بازارهاست که سبب‌شده موجی از تقاضا در سپهر بورس تهران شکل بگیرد. در ماه‌های اخیر بازار با انواع و اقسام ریسک‌ها دست‌وپنجه نرم کرده و این موضوع سطح قیمت‌های بازار را به سطوح نازلی تقلیل داده‌است و در این اثنا برخی با این تصور که قیمت‌های بازار سهام به نسبت سایر بازارهای دارایی در سطوح ارزنده‌‌‌‌‌تری قرار دارند، به خرید سهام در این بازار روی‌آورده‌‌‌‌‌اند.

حاکم‌‌‌‌‌شدن عقلانیت بر تصمیمات

به‌نظر می‌رسد اگر بر تصمیمات مختلفی که در دولت جدید و در زمینه اقتصاد گرفته می‌شود، عقلانیت حاکم شود و بازار سهام در اولویت قرارداده شود، می‌توان به بازگشت اعتماد به بازار سهام نیز امیدوار بود. در این اثنا باید به نقش بی‌‌‌‌‌بدیل سازمان بورس نیز توجه خاصی داشت. سازمان باید بتواند به‌خوبی از منافع سهامداران در جریان تصمیماتی که به ضرر بازار سهام هستند، دفاع کند و در بازگشت جریان اعتماد عمومی به بازار یاری‌‌‌‌‌رسان باشد. وزیر اقتصاد در نطق‌‌‌‌‌های خود در روزهای اخیر به این موضوع اشاره‌کرده که در دولت جدید بورس جزو اولویت‌ها خواهد بود و باید دید که در ورطه عمل دولت جدید چه راهکارها و تمهیداتی را برای نجات کشتی به گل نشسته بورس و جریان اعتماد عمومی در این بازار به‌کار خواهد بست.

روند نرخ‌های ارز

نرخ  دلار که در روز سه‌شنبه عمدتا در نیمه نخست کانال ۵۹‌هزار‌تومان معامله شد؛ در معاملات روز گذشته تمایلات افزایشی از خود ابراز کرد و مجددا در سودای دستیابی به کانال ۶۰‌هزار‌تومانی بود. افزون بر دلار بازار آزاد، دلار حواله نیز در معاملات  دیروز به رشد خود ادامه داد و به ۴۵‌هزار و ۳۴۵‌تومان رسید. رصد معاملات ارزی در بازار آزاد نشان می‌دهد که با توجه به ریسک‌های موجود میل به افزایش در نرخ‌ها، بیش از محرک‌هایی است که قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند.

منبع: donya-e-eqtesad.com