پرش به مطلب اصلی

تمامی ظرفیت نمایشگاهی مشهد در خدمت صنعت خودرو قرار گرفت

· خواندن 5 دقیقه

تمامی ظرفیت نمایشگاهی مشهد در خدمت صنعت خودرو قرار گرفت

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد امروز کار خود را آغاز می‌کند. نمایشگاه مشهد در بیست و چهارمین طلوع خود، در حالی برگزار می شود که تمامی فضاهای در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه، به طور کامل توسط فعالان این صنعت، مورد استفاده قرار گرفته است. مرور تاریخچه این نمایشگاه نشان می‌دهد که در سنوات پیشین، تولیدکنندگان و فعالان صنعت خودرو و قطعات در مشهد ظرفیت این مرکز را کامل نمی‌کردند اما امروز هرکدام از این رسته‌های فعالیت در صنعت خودرو،‌ به تنهایی کل فضای این مرکز بزرگ و مهم نمایشگاهی کشور را پوشش می‌دهند. بررسی های کارشناسان، دلیل این رشد و اهمیت را در چند موضوع ریشه‌ای، ارزیابی می کنند.

تمامی ظرفیت نمایشگاهی مشهد در خدمت صنعت خودرو قرار گرفت

رشد توان تجاری استان خراسان

مشهد دومین کلانشهر ایران و بازار بزرگ تقاضای محصولات خودرویی سواری و تجاری شناخته می‌شود و تمامی طیف محصولات خودرویی در مشهد متقاضی خرید دارد. از اهمیت این گزاره می-توان به خرید بسیاری از محصولات ویژه مانند خودروهای ون و خودروهای ویژه برای گردشگران مورد توجه صنعت هتلداری بزرگ مشهد،‌اشاره کرد. از طرفی قرار گرفتن مشهد در مجاورت کشورهای مهم، مرز و مسیر ترانزیتی و استقرار شرکت‌های حمل و نقل زمینی در استان برای صادرات سنگ آهن و ترانزیت کالا به  افغانستان و ترکمنستان تقاضای خاصی برای خودروهای تجاری در این منطقه  ایجاد کرده‌است. 

علاوه بر موارد فوق ظرفیت صنعتی و تجاری مشهد به عنوان بزرگترین مرکز صنعتی، تجاری و اقتصادی شرق کشور و دامنه نفوذ اقتصادی آن در استان‌های مجاور باعث شده بازار مشهد فراتر از خراسان رضوی و به عنوان مرکز اقتصادی شرق ایران شناخته شود و دامنه تاثیر و تبادل تجاری آن از بسیاری از کشورهای همسایه نیز بیشتر باشد.

لذا هنوز در مشهد، حضور در بخش‌های پر رونق و فعال اقتصادی با تقاضای موثر بالا و تاثیرگذار است.

قابلیت‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد

نمایشگاه بین‌المللی مشهد علاوه بر مزیت استقرار در قطب اقتصادی شرق ایران، به دلیل سابقه برگزاری و ساختار مناسب طراحی آن یکی از مهمترین مراکز نمایشگاهی کشور است.

استقرار نمایشگاه مشهد در مجاورت شهر، با سهولت دسترسی به مترو و اتوبان‌های اصلی شهر و بهره‌ گیری از فضای مناسب و سالن‌های نمایشگاهی با کیفیت، زیر ساخت‌ مناسبی برای فعالیت‌های تجاری فراهم کرده است.

این زیر ساخت یکی از بهترین مجموعه‌های نمایشگاهی کشور را رقم زده و باعث شده این مرکز در سال‌های گذشته به عنوان مرکز نمایشگاهی پیشرو و فعال در کشور شناخته شود.

نمایشگاه بین‌المللی مشهد در سال‌های ابتدای دهه ۸۰ پس از ایجاد موانع برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، توانست مرجعیت نمایشگاهی خودرو را در کشور کسب کند و این موضوع در تمام سالهای گذشته همچنان یکی از موضوعات نمایشگاهی مهم و اثرگذار این مرکز بوده‌است.

در این زمان با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه خودرو به عنوان فضایی برای عرضه مناسب خودروهای سبک و سنگین و فضاهای مربوط به برنامه‌های پیرامون نمایشگاه،‌ نمایشگاه مشهد با داشتن فضای سبز و عرصه باز نمایشگاهی و امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان،‌ امکان ارائه خدمات و حضور گسترده بازدیدکنندگان را فراهم ‌آورد.

نمایشگاه خودرو مشهد با ۲۴ دوره برگزاری مناسب و پررونق ، امروز یکی از نمایشگاه‌های مهم و تثبیت شده کشور و مهمترین نمایشگاه خودرویی است که در خارج از تهران برگزار می‌شود و گوی رقابت را از همه رقبای خود ربود‌ه‌است.

Untitled-1 copy

مدیریت برگزاری نمایشگاه

علاوه بر ظرفیت‌های شهر و مرکز نمایشگاهی، برگزاری نمایشگاه در سنوات گذشته در مشهد توسط شرکت ایده تجارت هرمس باعث شده‌ که این مجموعه به جای  برگزاری همزمان 2 نمایشگاه خودرو و قطعات، رویدادهای نمایشگاهی مستقل تخصصی با موضوعات قطعات خودرو،‌ کانل و خودرو برگزار کند که در جریان برگزاری هر دو رویداد،‌ کل فضای نمایشگاهی مشهد به طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد. چنانچه برنامه توسعه نمایشگاه مشهد تحقق یابد قطعا این عنوان نمایشگاهی توان پوشش سالن‌های آتی نمایشگاه مشهد را نیز دارد.

نگاه به روند رشد موضوعات نمایشگاهی، ظرفیت‌های تجاری خراسان در موضوعات گردشگری، ساختمان، بازارهای مالی، صنایع غذایی، صنعت و ... نشان می‌دهد رشد برگزاری نمایشگاه‌ خودرو بیشترین رشد در برگزاری‌های این مجموعه بوده است. همچنین بررسی روند رشد برگزاری نمایشگاه‌ها در سایر مراکز نمایشگاهی مانند تبریز، شیراز و ... نشان می‌دهد روند رشد مشهد با ثبات و پوشش کل عرصه نمایشگاهی صرفا در نمایشگاه مشهد اتفاق افتاده است.

شرکت ایده تجارت هرمس با محوریت برگزاری نمایشگاه‌های خودرو در بیش از یک دهه گذشته و برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب پس از ۱۴ سال عدم برگزاری در تهران و سالها برگزاری این عنوان در تهران و برگزاری نمایشگاه خودرو و قطعات اهواز در سال‌های گذشته و برگزاری‌های متناسب با شرایط و موضوع در مازندران، همدان و شیراز در موضوعات خودرو یا قطعات خودرو این مجموعه را به عنوان مجموعه اصلی برگزاری نمایشگاه‌های خودرو و قطعات خودرو تثبیت کرده است.

ظرفیت اقتصادی عالی، زیر ساخت برگزاری مناسب و برگزاری استاندارد، برنامه ریزی شده و ارائه خدمات مناسب باعث شده است امروز یکی از موفق‌ترین برگزاری‌های کشور در این عنوان و در شهر مشهد برگزار شود. اتفاقی که در شان مجاورت با مضجع شریف رضوی و باعث توسعه و رونق بیشتر اقتصاد کشور و ظرفیت‌های صادرات آن است.

Untitled-1 copy

منبع: donya-e-eqtesad.com