پرش به مطلب اصلی

وضعیت ساخت مسکن در استان یزد از نظر سرعت و سبک شهرسازی بی سابقه است

· خواندن 7 دقیقه

وضعیت ساخت مسکن در استان یزد از نظر سرعت و سبک شهرسازی بی سابقه است

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد و رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت : وضعیت ساخت مسکن در استان یزد از نظر سرعت و سبک شهرسازی بویژه با ویلایی سازی در شهرک ۳۷۷ هکتاری بی سابقه و بی نظیر است.

احسان خواجه رضایی طی نشست خبری مدیران حوزه دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان یزد درباره تشریح دستاوردهای خود در دولت سیزدهم اظهار داشت :: به غیر از حمل و نقل دریایی در سایر بخش‌های حمل و نقل استان و در طرح بزرگ نهضت ملی مسکن و سایر بخشهای ذیل وزارت راه و شهرسازی در استان در سه سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

وی افزود : در این مدت ۱۰۴ جلسه شورای مسکن به ریاست شخص استاندار تشکیل شده برنامه چهارساله را طی حدود سه سال انجام دادیم ؛ ضمن اینکه به اندازه چهار برابر برنامه ای که داشته ایم کارسازی انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد با اشاره به ثبت نام ۱۴۷ هزار و ۴۰۶ درخواست مسکن نهضت ملی از تایید نهایی تاکنون ۶۰ هزار و ۲۹۱ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۲ هزار و ۹۵ واحد نهضت ملی استان در حال آماده سازی است.

به گفته خواجه رضایی، هفت هزار و ۸۸۲ واحد به صورت‎های مختلف تحویل متقاضیان شده است و در حوزه جوانی جمعیت نیز تمام متقاضیان در پنج مرحله تعیین تکلیف شده‌اند که شامل ۹ هزار و ۹۲۵ نفر است.

رئیس شورای هماهنکی مدیران وزارت راه و شهرسازی در استان با بیان رتبه اول در حوزه شهرک سازی ، رتبه اول در اخذ اولین مجوز تأسیس و بهره‌برداری از شهرک‌های مسکونی به یزد رسیده است ، اضافه کرد :  استان یزد ، هشت شهرک مسکونی با ظرفیت چهار هزار و ۶۶۲ هکتار و قابلیت ساخت و تأمین ۷۰ هزار زمین مسکونی کارسازی کرده است.

به گفته وی ، از ۵ هزار و ۱۱۹ واحد که برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت‌های فرسوده و بافت‌های هدف است، چهار هزار و ۸۳۴ واحد عملیاتی شده و یزد در رتبه‌ دوم کشور از نظر کارسازی در این بخش و رتبه سوم در تحویل مسکن این بخش قرار گرفته است.

در ادامه سه تن از معاونین اداره کل راه و شهرسازی به تشریح عملکردهای زیرمجموعه خود پرداختند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد هم در این جلسه به راه اندازی شرکت هواپیمایی «یزد ایر» و اختصاص زمین‌های مجاور فرودگاه یزد برای توسعه این مجموعه اشاره کرد و گفت : نصب راه اندازی سیستم‌های کمک ناوبری جدید، توسعه باند فرودگاه یزد، خرید دوربین های مداربسته و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و نیز خرید سیستم‌های X-RAY‌ از دیگر اقدام صورت گرفته در این مدت بوده است.

کمال دهقان منشادی به انجام مطالعات شش طرح عمرانی دیگر در بخش فرودگاهی استان به ارزش دو هزار میلیارد تومان اشاره و ابراز امیدواری کرد: در سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرحها در استان باشیم.

وی همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل هوایی استان خبر داد.

در بخش دیگر این نشست مدیر کل راه‌آهن یزد ، یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش ریلی را تکمیل و افتتاح طرح ملی راه‌آهن یزد – اقلید(شیراز) به طول ۲۷۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت : ۲۴۰ کیلومتر از این مسیر در حوزه ریلی استان یزد واقع شده که ارزش امروز این طرح ، بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

حسین منصوری با بیان برخی از طرحهای اجرا شده در دولت شهید جمهور ، به توسعه ایستگاه ارژنگ و بهره برداری خط ارژنگ عفدا به طول ۲۹ کیلومتر و  بهسازی ۵۰ کیلومتر خطوط ریلی و  بازسازی کامل بیش از ۵ کیلومتر خط ریلی استان اشاره کرد.

وی همچنین از همه روز شدن قطار یزد - مشهد و راه‌اندازی دوباره قطار ترانست یزد – تهران با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این طرحها خبر داد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان یزد نیز با اشاره به توقف چند ساله طرح‌های مسکن سازی کشور و درخواست انباشت شده مردم گفت: دولت سیزدهم در این راستا ، طرح نهضت ملی را در دستور قرار داد که در قالب آن ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در روستای محمدآباد این طرح را در ۵۸۰ هکتار زمین برعهده گرفت.

علیرضا نادریان زاده افزود : در این سالها ، حجم بی‌سابقه‌ای از ساخت مسکن را در استان را داشتیم و هم اکنون عملیات ساخت ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در حال اجراست.

وی از اجرای این طرحها به مساحت یکهزار و ۱۴۰هکتار با ۲۲ هزار مورد تملک زمین در شهرها و روستاهای استان خبر داد و گفت: در همین رابطه ۴۵۰۰ قطعه زمین تحویل متقاضیان روستایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن یزد در ادامه از صدور سند مالکیت برای هشت هزار و ۶۸۰ واحد تحت پوشش شامل ۶هزار و ۶۸۰واحد روستایی و ۲هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر خبر داد و گفت : همچنین در این سه سال ، ۱۳۰طرح هادی روستایی در این استان انجام شده است.

در ادامه مدیر کل هواشناسی یزد نیز اظهار کرد: این مجموعه طی سال‌های گذشته هشدارهای متعددی در مورد آلودگی و بروز طوفانهای ‌گرد و خاک را مورد توجه قرار داده و در این راستا یکی از اقدامات برجسته در این حوزه ، نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری فرودگاه برای تامین سلامت و امنیت پروازها بوده است.

رضا برهانی از ایجاد امکان پایش جوی تا ارتفاع بالای ۳۰ کیلومتری زمین در استان خبر داد و با اشاره به توسعه ایستگاه‎های هواشناسی استان گفت: در بازه سه ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، تعداد ۳۵ ایستگاه هواشناسی خودکار به مجموعه ایستگاه های موجود اضافه شد که شامل ارتقاء ۱۱ ایستگاه سنتی موجود به خودکار و ایجاد ۱۴ ایستگاه هواشناسی خودکار جدید است.

به گفته وی ، هم اکنون امکان دسترسی برخط و با کیفیت به داده‎های هواشناسی به صورت شبانه روزی در تمام ایام سال فراهم شده و شاهد رشد چهار برابری اعتبارات تملک دارایی هواشناسی استان در این مدت بوده ایم.

همچنین معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان از کاهش نرخ تلفات جاده‌ای استان یزد به میزان ۱۸ درصد طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این آمار استان یزد برای دومین سال متوالی در جایگاه نخست برترین‌های کشوری به لحاظ کاهش نرخ تلفات جاده‌ای قرار گرفته است.

سید حسین محمدی با بیان اینکه در حوزه نگهداری راه‌های فرعی استان طی دولت سیزدهم ۱۲۲ قرارداد به ارزش ۱۲۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده است ، افزود : اعتبارات این بخش از پنج میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۲هزار میلیارد تومان در حال حاضر افزایش یافته و  با ساخت ۳۰ کیلومتر راه روستایی در استان طی این مدت هم اکنون ۹۹ درصد روستاهای استان از راه روستایی برخوردارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع نقاط حادثه خیز استان ادمه داد : در این مدت از ۱۵۵ نقطه حادثه خیر در استان تعداد ۱۲۷ نقطه رفع حادثه شده ، تامین ۵۸۰  هزار تن آسفالت برای مرمت ۵۵۰ کیلومتر از راه‎ها و محورهای مواصلاتی استان و تعمیر و بهسازی در بخش ابنیه فنی، شامل ۱۹۱ پل در محورهای استان با اعتبار ۳۷۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم.

در دیگر این جلسه مدیریت شعب بانک مسکن استان یزد با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های این بانک ، همراهی و هم‌سویی با دولت سیزدهم و بویژه در تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن بوده است ، گفت : طی سه سال اخیر در استان یزد قریب به ۳۰ هزار قرارداد به مبلغ ۶۳ هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن منعقد شده که تسهیلات پرداختی مربوط به طرحهای نهضت ملی مسکن قریب هفت هزار و ۹۰۰ واحد مسکن با رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

محمد غفوریان افزود : تاکنون۲۴ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی براساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی همچنین سهم بخش مسکن از تسهیلات استانی را بیش از ۷۰ درصد خواند و ادامه : این سهم صرفاً توسط بانک مسکن پرداخت شده و امیدواریم در ادامه نیز در تامین مالی این بخش و تداوم این امر همکاری کنیم.

 

منبع: donya-e-eqtesad.com