پرش به مطلب اصلی

سهم ۶۸ میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو

· خواندن 3 دقیقه

سهم ۶.۸ میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو

بانک مرکزي : بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۲۶شهریور ماه امسال ۳۱ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار، برای خدمات ۷۸۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۳۳۹میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار ارز تامین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌‌‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تامین کرده است. از ابتدای سال جاری تا ۲۶ شهریور برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۱۳۶میلیون دلار و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار تامین ارز صنایع صورت گرفته است.

 تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌ونقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۴۷۱میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۱۴میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۵۸۹ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۷۰میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است.

این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون دلار، ۵۹۲ میلیون دلار، ۲۴۸میلیون دلار، ۴۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۶شهریور ماه سال جاری دریافت کرده‌‌‌اند. همچنین تا ۲۶ شهریور ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۴۸۵ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌‌‌اند. بر اساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۶شهریور ماه، ۴۳هزار و ۴۰۶ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۷۱تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۸۱۹ تومان برای درهم، ۶هزار و ۱۲۱ تومان برای یوآن، ۴۸۲ تومان برای روبل، هزار و ۲۷۷ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

منبع: donya-e-eqtesad.com