پرش به مطلب اصلی

نوشیدنیهای ثروتساز

· خواندن 11 دقیقه

نوشیدنی‌های ثروت‌ساز

سعید ابوالقاسمی / نویسنده نشریه  کمتر کسی تصور می‌کرد که تغییرات آب‌وهوایی، همه‌گیری کرونا و تغییر سبک زندگی، بر روند رفتار مصرف‌کنندگان در زمینه نوشیدنی‌ها تاثیر بگذارد. اما این اتفاق پس از سال ۲۰۲۰ رخ داد و با سرعت بالایی توانست بخش زیادی از جامعه را درگیر کند. بازار آبمیوه‌های طبیعی در جهان که تا یک دهه پیش عرصه را به تولیدکنندگان نوشابه‌های گازدار واگذار کرده بود، اکنون با سرعت تمام به سمت سودآوری حرکت می‌کند. بر اساس تحلیلی که «گرند ریویو ریسرچ»، معتبرترین موسسه تحلیل بازارها در سراسر جهان انجام داده، پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار جهانی آبمیوه و سبزی‌ها تا سال ۲۰۳۰ به ۲۲۹ میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده نرخ رشد مرکب سالانه ۳/ ۶درصدی خواهد بود.

Abolghasemi saeid copy

افزایش فروش مخلوط میوه و سبزیجات در خرده‌فروشی‌های سراسر جهان و همچنین افزایش قابل توجه درآمد مردم در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، از جمله اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت و توسعه بازار آبمیوه به شمار می‌رود. همچنین، پیش‌بینی می‌شود در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و معرفی آبمیوه‌های فشرده سرد، پتانسیل این بازار را در سال‌های آینده افزایش دهد. همچنین شواهدی در سطح جهانی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم از نوشابه‌هایی مانند کولا، نوشابه‌های طعم‌دار همراه با گاز و سایر مایعات دارای شکر اضافه کمتر استقبال می‌کنند. این روند به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات سالم و تازه شکل گرفته و دسترسی آسان به طیف گسترده‌ای از محصولات طبیعی، سرعت پیشرفت بازار را دوچندان می‌کند. تغییرات آب‌وهوایی نیز تاثیر بسیار زیادی بر بخش آبمیوه در دسته نوشیدنی‌ها داشته است. طوفان‌های یکی، دو سال اخیر به باغ‌های پرتقال در فلوریدا و کارائیب آسیب رسانده‌اند و در عین حال، خشکسالی، تولیدکنندگان آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و اروپا را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. در پی این دو اتفاق، فشار بر تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آبمیوه‌های طبیعی افزایش خواهد یافت تا از انرژی و آب کمتری استفاده کنند و بسته‌بندی پایدارتری برای محصولاتشان به کار بگیرند. در کنار این موارد، حمل‌ونقل نیز باید به شیوه پایدارتری مورد استفاده قرار گیرد. این وضعیت سبب می‌شود فقط شرکت‌هایی بتوانند بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذارند که جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی آبمیوه طبیعی دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است بر 10 تولیدکننده بزرگ آبمیوه جهان که 80 درصد بازار را در اختیار خود گرفته‌اند.

نستله و ارزش بازار 318 میلیارددلاری

شرکت نستله که ارزش بازار خود را تا پایان سال 2022 به 318 میلیارد دلار رسانده، در صدر فهرست 10 شرکت و برند بزرگ تولیدکننده آبمیوه‌های طبیعی در سراسر جهان قرار دارد. این شرکت در سال 1866 تاسیس شد و دفتر مرکزی خود را نیز در سوئیس مستقر کرد. نستله به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی جهان فعالیت می‌کند. این شرکت، آب‌های معدنی و آشامیدنی را به صورت بطری تحت برندهای Nestlé Pure Life، Perrier، و S.Pellegrino به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. نستله همچنین محصولات مبتنی بر قهوه را با برندهای Nescafé، Nespresso، Nescafé Dolce Gusto، Starbucks Coffee At Home، و Blue Bottle Coffee به بازار عرضه کرده است. همچنین محصولات لبنی این شرکت با برندهای Carnation، Nido، Coffee-Mate و La Laitière در بازار موجود است. نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های طبیعی این شرکت نیز با برندهای Nesquik، Nestea، Nescafé و NESTLÉ FRUITA VITALS به بازار عرضه شده‌اند. همچنین Milo نام تجاری معروف این شرکت معتبر در محدوده نوشیدنی‌هاست که از باکیفیت‌ترین میوه‌های سراسر جهان تهیه شده و در اختیار مشتریان و علاقه‌مندان به این محصولات قرار گرفته است.

کوکاکولا، توسعه بر پایه نوشیدنی‌های غیرالکلی

شرکت کوکاکولا در سال 1886 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در آتلانتا، جورجیا قرار دارد. کوکاکولا یک شرکت تولیدکننده و تجارت‌محور در زمینه تولید، بازاریابی و فروش انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی در سراسر جهان به شمار می‌رود که محصولاتش را به بیش از 180 کشور جهان صادر می‌کند. این شرکت علاوه بر اینکه نوشابه‌های گازدار تولید می‌کند، آب‌های طعم‌دار و تقویت‌شده، نوشیدنی‌های ورزشی، آبمیوه، لبنیات، نوشیدنی‌های گیاهی، چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده و تولیدات باکیفیتی را روانه بازار می‌کند. ارزش بازار این شرکت تا پایان سال 2022 به بیش از 261 میلیارد دلار رسید و بخش قابل توجهی از نیازهای مشتریان را پاسخ داد. کوکاکولا همچنین کنسانتره، شربت‌های بر پایه پودر و شربت‌های بر پایه آب را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی در سطح جهان روانه کرده است. رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از اصلی‌ترین توزیع‌کنندگان محصولات کوکاکولا در جهان به شمار می‌روند. این شرکت محصولات خود را با نام‌های تجاری مختلف از جمله کوکاکولا، کوکای رژیمی، کوکاکولا لایت، کوکاکولا زیرو، فانتا، فرسکا، شوپس، اسپرایت و... در بازار عرضه می‌کند. کوکاکولا از طریق شبکه‌ای از شرکای مستقل، توزیع‌کنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و همچنین از طریق اپراتورهای بطری‌سازی و توزیع فعالیت می‌کند.

پپسی و استراتژی موفقیت

پپسی که در سال 1965 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مواد غذایی و نوشیدنی در سراسر جهان به شمار می‌رود. مجموعه آبمیوه‌های این شرکت شامل آبمیوه‌های Tropicana، Naked و Izze است که سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی آبمیوه را به خود اختصاص داده‌اند. پپسی در یک رویکرد بسیار موفقیت‌آمیز، برند Tropicana را در سال 1998 خرید و به یکی از برندهای میلیارد‌دلاری PepsiCo تبدیل شد. این شرکت به عنوان برندی که بهترین آب‌پرتقال‌های طبیعی را در جهان عرضه می‌کند شناخته می‌شود و در این بخش، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. برند Tropicana نیز آبمیوه، نوشیدنی‌های طعم‌دار و اسموتی را از طریق شبکه‌های توزیع گسترده به فروش می‌رساند. پپسی یک موفقیت بی‌نظیر دیگر هم به دست آورد و در سال 2007 برند Naked Juice را خریداری کرد. این برند، یکی از محبوب‌ترین برندهای اسموتی میوه و سبزیجات به شمار می‌رود که بازار خود را در سراسر آمریکای شمالی به دست آورده است. پپسی بر پایه همین توانمندی‌ها، ارزش بازار خود را در پایان سال 2022 به 248 میلیارد دلار رساند. البته این شرکت از بازارهای دیگر هم غافل نبوده و محصولات مختلفی را در حوزه‌های قهوه، محصولات لبنی و آب گازدار به بازار عرضه کرده است.

کیورگ دکتر پپر، متخصص ذائقه‌شناسی

هرچند ارزش بازار کیورگ دکتر پپر نزدیک به 200 میلیارد دلار با رده سوم بهترین تولیدکنندگان آبمیوه‌های طبیعی در جهان فاصله دارد، اما بسیاری از متخصصان صنایع غذایی، این شرکت را به عنوان متخصص ذائقه‌شناسی توصیف می‌کنند. این شرکت قدمت چندانی هم ندارد و پس از اینکه در سال 1981 تاسیس شد، اکنون چهل و دومین سال فعالیت خود را می‌گذراند. Keurig Dr Pepper Inc با وجود اینکه در ایالات‌متحده مستقر شده اما محصولات خود را به 53 کشور در سطح جهان صادر می‌کند. این شرکت سیستم‌های قدرتمندی را در توزیع محصولاتی مانند قهوه، نوشیدنی‌های بسته‌بندی‌شده، کنسانتره نوشیدنی و آبمیوه در کشورهای مختلف مستقر کرده و ذائقه مخاطبان را به خوبی در تولیدات خود در نظر می‌گیرد. این شرکت یک بخش ویژه نیز برای آمریکای لاتین راه‌اندازی کرده تا بازار این قاره را با قدرت بیشتری در دست بگیرد. بر اساس دسته‌بندی‌های انجام‌شده در سازماندهی کیورگ دکتر پپر، بخش Beverage Concentrates کنسانتره نوشیدنی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. بخش نوشیدنی‌های آمریکای لاتین نیز آب معدنی گازدار، نوشابه‌های گازدار طعم‌دار، آب بطری‌شده و محصولات مبتنی بر آب سبزیجات تولید و توزیع می‌کند.

مانستر بورج، غول نوشیدنی‌های انرژی‌زا

فقط 37 سال طول کشید تا Monster Beverage Corporation ارزش بازار خود را به 52 میلیارد دلار برساند. این شرکت که در سال 1985 تاسیس شده، به عنوان رهبر بازار نوشیدنی‌های انرژی‌زا در جهان پذیرفته شده و سودآوری سرشاری دارد. مانستر بورج از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در توسعه، بازاریابی، فروش و توزیع نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کنسانتره در ایالات‌متحده فعالیت می‌کند. تولیدات این شرکت سه بخش اصلی دارد؛ نوشیدنی‌های انرژی‌زا، برندهای استراتژیک و سایر نوشیدنی‌هایی که مخاطبان به آن نیاز دارند. نوشیدنی‌های انرژی‌زای گازدار، چای‌های سرد بدون گاز، لیموناد، کوکتل‌های آبمیوه، آبمیوه‌های یک‌بار مصرف، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های لبنی، قهوه آماده و نوشیدنی‌های ورزشی از جمله محصولات این شرکت به شمار می‌رود. یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت مانستر بورج، تولید محصولات برای یک نفر است که سبب می‌شود افراد بیشتری علاقه‌مند به استفاده از محصولات آن باشند.

Vinut soda water، سالم‌ترین تولیدکننده جهان

وینات بورج برندی است که تحت نظارت Vinut soda water در بازار آبمیوه‌های طبیعی وجود دارد. تخصص اصلی این برند، تولید نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد و سالم برای مصرف‌کنندگان است. این شرکت با هدف ارائه نوشیدنی‌های مغذی و خوشمزه با استفاده از بهترین مواد اولیه و البته به‌کارگیری تکنیک‌های خلاقانه تاسیس شد. Vinut Beverage طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها را بر اساس سلیقه‌ها و ترجیحات مشتریانش ارائه می‌دهد. انواع آبمیوه، اسموتی، مخلوط چای و کومبوچا از جمله محصولات این برند به شمار می‌روند که از مواد طبیعی و بدون هیچ‌گونه نگه‌دارنده یا طعم‌دهنده مصنوعی تولید شده‌اند. هر نوشیدنی با دقت تولید و آزمایش شده تا اطمینان حاصل شود طعم رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی نوشیدنی‌های وینات، تعهد این برند به استفاده از مواد ارگانیک و محلی است. این رویکرد نه‌تنها تضمین می‌کند که نوشیدنی‌ها از بالاترین کیفیت برخوردار باشند، بلکه از کشاورزان محلی حمایت می‌کند و ردپای کربن را در محصولات کاهش می‌دهد. این شرکت از مواد بسته‌بندی سازگار با محیط زیست مانند بطری‌های شیشه‌ای و فنجان‌های زیست تخریب‌پذیر استفاده می‌کند که قابل بازیافت یا استفاده مجدد هستند. Vinut soda water متعهد شده است زباله تولیدی از محصولاتش را تا سال 2030 به صفر برساند.

Ocean Spray و بهترین آب زغال‌اخته جهان

زیباترین نام در میان نام‌های انتخاب‌شده برای تولیدکنندگان آبمیوه در جهان، متعلق به Ocean Spray است. این شرکت، یک تعاونی است که در سال 1930 سه پرورش‌دهنده زغال‌اخته آن را تاسیس کردند و اکنون بیش از 700 کشاورز فعال در زمینه تولید زغال‌اخته در ایالات‌متحده آمریکا، مالک این شرکت هستند. اوشن اسپری با سس‌های کرن‌بری، تنقلات میوه و آبمیوه در آمریکای شمالی و اروپا شناخته می‌شود. آب زغال‌اخته تولیدشده این شرکت صد درصد طبیعی است و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های طبیعی در جهان به شمار می‌رود. ترکیب کلاسیک کوکتل اوشن اسپری کرن‌بری یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌های روز شکرگزاری در خانه‌های مردم آمریکا به شمار می‌رود. این شرکت اکنون محصولات خود را در صد کشور به فروش می‌رساند. خرده‌فروشان عمده و کانال‌های آنلاین، اصلی‌ترین مراکز عرضه محصولات اوشن اسپری به شمار می‌روند.

Citrus World و تولید آب پرتقال باکیفیت

Florida’s Natural Growers یک تعاونی کشاورزی میوه است که در سال 1933 تشکیل شد و دفتر مرکزی آن در فلوریدا قرار دارد. این تعاونی با نام تجاری Citrus World، آب پرتقال بدون کنسانتره را به بازار عرضه می‌کند و در کشورهای مختلف جهان به فروش می‌رساند. این شرکت به عنوان یک تعاونی تولیدکننده، میوه‌کاران را قادر می‌کند از صرفه‌جویی در مقیاس در تولید و بازاریابی استفاده کنند. نام تجاری آب پریمیوم این شرکت که Florida’s Natural نام دارد، یکی از پرفروش‌ترین برندهای آب پرتقال در ایالات‌متحده به شمار می‌رود. Citrus World به‌طور مستمر در فناوری فرآیند، شیوه‌های پایدار و توسعه محصول نوآوری می‌کند تا سهم خود را در بازار پررقابت آبمیوه حفظ کند. طیف وسیع محصولات این شرکت، آب پرتقال، آب گریپ‌فروت، آب سیب، کوکتل و آب ارگانیک را شامل می‌شود.

Austria Juice بزرگ‌ترین شرکت آبمیوه اروپا

Austria Juice of Kröllendorf که یک شرکت اتریشی است و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آبمیوه اروپا به شمار می‌رود، محصولات خود را در بیش از 50 کشور جهان عرضه می‌کند. این شرکت با تولید آبمیوه، کنسانتره، پوره میوه و محلول‌های نوشیدنی سفارشی، بازار بزرگی از کشورهای اروپایی را در اختیار خود گرفته است. Austria Juice میوه‌ها و سبزی‌ها را از تولیدکنندگان قراردادی تامین می‌کند. واردات محصول نیز یکی دیگر از روش‌های تامین مواد اولیه با کیفیت از سوی این شرکت است. مجموعه تولیدات این شرکت شامل آب سیب، گلابی، توت و میوه‌های استوایی است. حدود 50 درصد از این محصولات در اروپا به فروش می‌رسد و 50 درصد مابقی به بازارهای آسیا، خاورمیانه و آفریقا راه می‌یابد. این شرکت آبمیوه‌های خود را با نام تجاری Pago و Pfanner به بازار عرضه می‌کند. این شرکت همچنین خط تولید محصولات برای برندهای دیگر را نیز راه‌اندازی کرده که یک روش تجاری منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.

Fruité Entreprises و نوشیدنی‌های خوش‌طعم فرانسوی

کمتر کسی گمان می‌کرد که فرانسوی‌ها بتوانند در حوزه آبمیوه‌های طبیعی بدرخشند اما Fruité Entreprises به عنوان یک تولیدکننده پیشرو در حوزه آبمیوه، انواع آبمیوه، اسموتی میوه و نوشیدنی‌های ترکیبی را با برند Fruité به بازار عرضه می‌کند. آب پرتقال، گریپ‌فروت، آناناس، سیب، گوجه‌فرنگی و هویج این برند در سراسر جهان بسیار معروف شده و با دسترسی به کانال‌های خرده‌فروشی، فروش آنلاین و خدمات غذایی در سراسر جهان، بازار خود را در 80 کشور جهان تثبیت کرده است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های برند Fruité این است که همواره نوآوری‌های جدیدی انجام می‌دهد. این برند یکی از نخستین برندهای اروپایی بود که آبمیوه پرس سرد را روانه بازار کرد. Fruité بر کیفیت برتر، کشاورزی مسئولانه و عملیات پایدار تمرکز دارد و تلاش می‌کند بازار محصولاتش را به کشورهای دیگر نیز گسترش دهد.

 

منبع: donya-e-eqtesad.com