پرش به مطلب اصلی

معاملات با روسیه بدون استفاده از دلار

· خواندن 3 دقیقه

معاملات با روسیه بدون استفاده از دلار

دنیای‌اقتصاد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد که همه معاملات بین ایران و روسیه بدون استفاده از دلار انجام می‌شود و علت آن هم یک‌جانبه‌گرایی آمریکاست. رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر دو‌روزه هیات پارلمانی ایران به روسیه برای حضور در نشست روسای مجالس پارلمانی به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در بریکس مقابله با تحریم‌‌‌های یک‌‌‌جانبه آمریکا بود، گفت: «کریدور شمال-جنوب و خط انتقال انرژی مهم‌ترین موضوع مذاکره با پوتین بود.»

رئیس مجلس افزود: «بریکس ۹ عضو دارد و یکی از فرصت‌های بزرگی است که کشورهای مهم و اساسی در این گروه حضور دارند به‌ویژه اینکه این کشورها در حوزه اقتصاد نوظهور هستند و حرف‌های جدی دارند.» قالیباف ادامه داد: «‌درحاشیه این اجلاس گفت‌‌‌و‌‌‌گوهای دوجانبه‌‌‌ای انجام شد و بنده نیز در هر دو نشست اجلاس به عنوان رئیس پارلمان ایران صحبت‌‌‌هایی داشتم.»

قالیباف یادآور شد: «با توجه به تحریم‌‌‌های یک‌جانبه آمریکا علیه برخی از کشورهایی که عضو بریکس هستند، این مجمع تصمیم دارد نهادهای موازی بخشی از نهادهای بین‌المللی را فعال کند که تحت‌تاثیر آمریکا عمل می‌کنند. در واقع با یک‌جانبه‌نگری آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی مقابله می‌شود.» رئیس مجلس گفت: «کشورهای بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و حدود ۳۰‌درصد ظرفیت اقتصادی جهان را در اختیار دارند؛ به‌ویژه اینکه شانگهای و بریکس همپوشانی خوبی دارند. ما از این فرصت استفاده کردیم و با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان، بلاروس کارهای دوجانبه خودمان را پیگیری کردیم.» وی توضیح داد: «مهم‌ترین موضوعاتی که در این دیدارها به‌ویژه با آقای پوتین مورد بررسی قرار گرفت، کریدورهای شمال و جنوب و انتقال انرژی با اولویت گاز و موضوعات تجاری بود.» قالیباف در پایان گفت: «گروه بریکس فقط مربوط به موضوعات اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، علمی و حتی در حوزه جوانان و زنان در آن مطرح است.» همچنین رئیس مجلس در مصاحبه با شبکه راشاتودی تاکید کرد که دلار از معاملات ایران و روسیه حذف شده است. وی افزود: «روابط عمیقی بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تبیین کرد: «ما منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترکی داریم. ما در منطقه اوراسیا می‌توانیم ببینیم که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند. روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد. در سفر پیشین خود به روسیه من پیام مکتوب آیت‌الله خامنه‌‌‌ای رهبر معظم کشورم را به آقای پوتین رساندم. ما نوعی توافق بلندمدت بین دو کشور داریم که بسیار جامع است. این توافق حیطه‌‌‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در برمی‌گیرد.»

 قالیباف افزود: «بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمامی این موضوع به خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یک‌جانبه‌گرایی خود در پیش گرفته است.» رئیس مجلس همچنین توضیح داد: «ناتو هم محیطی را ایجاد کرده است که به ایجاد سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس منجر شده است. این سازمان‌ها و نهادها به سرعت در حال رشد هستند و حتی جنگ بین روسیه و اوکراین ریشه در سیاست‌‌‌های نادرست آمریکا دارد.»

منبع: donya-e-eqtesad.com